Mindfulness - Focuskracht & Stabiliteit - Tessa Gottschal

Vorige Artikel 7 van 10 Volgende
€ 17,95 (inclusief btw)

Toch is het voor iedereen weggelegd. De ‘truc’ ligt erin waarop u moet letten. Dat is nl. per persoon verschillend. Het beste ontwikkelt u mindfulness door uw zintuigen erbij in te zetten. Deze cd leert welk zintuig uw hoogste concentratie-kracht heeft.

De een houdt het beste zijn aandacht gevangen door zijn ogen te gebruiken. Door goed te kijken of door zichzelf voor te stellen hoe iets eruit ziet.
Bij een ander helpt zijn gehoor om de concentratie gericht te houden. Dat kan letterlijk luisteren zijn, maar ook ‘innerlijk horen’.
De derde mogelijkheid is uw huid en lichaam als tastzintuig te gebruiken. U kunt letterlijk naar buiten gaan en de wind door u haren voelen gaan, maar u kunt het zich ook voorstellen.

Slechts 10 minuten per dag
Veel beginners vinden mindfulness moeilijk, omdat ze zo snel afdwalen met hun gedachten. Daarom is het goed om te starten met korte oefeningen. Deze cd leert u in 3 x 10 minuten welk zintuig bij u de grootste mindfulness oplevert.
In de 4e oefening combineert u uw zintuigen ervoor. Bovendien leert u daar de eerste stap om zelf uw amygdala te te beïnvloeden. Dat belangrijke centrum in de hersenen dat zoveel invloed heeft op emoties en immuniteit. (Kijk voor meer info hierover bij de cd Rust en evenwicht.)
Na elke oefening krijgt u de kans om te merken hoe sterk uw focuskracht gegroeid is.

Is mindfulness hetzelfde als mediteren?
En wat is mediteren? Hoe doet u het en hoe lang? En wat is echt belangrijk erbij? Hoe krijgt u greep op malende gedachten

Verderop deze site kunt u lezen hoe gunstig meditatie uw lichaam en geest beïnvloedt. Maar welke methode past bij u?

Er zijn heel veel technieken, variërend van gedachtenbeheersing tot actieve lichaamsgerichte meditaties. Bij iedere techniek maakt u met hetzelfde verschijnsel kennis: en dat is de snelheid waarmee uw geest afgeleid raakt. Het is soms frustrerend hoe weinig zeggenschap we over onze eigen geest lijken te hebben. Gelukkig is dit slechts een kwestie van trainen.

Drie hoofdvormen
Wilt u slagen dan is het belangrijk dat u erachter komt welke techniek uw aandacht het meest gevangen houdt. Dit komt dit erop neer dat u bij uzelf ontdekt of u tijdens de meditaties uw concentratie het makkelijkst houdt door op beelden te letten, geluiden, beweging of een menging van deze drie.

Met deze cd merkt u welke dit is. Hierdoor kunt u in de toekomst elke andere meditatie met een kleine wijziging voor uzelf aanpassen.

Op de cd staan vier oefeningen. De eerste vijf minuten worden er geregeld teksten gesproken die u helpen uw aandacht erbij te houden. In de volgende vijf minuten volgen steeds langere tussenpozen. De laatste vijf minuten kunt u gebruiken om het op eigen kracht te doen.

Aan de slag
- Doe 40 dagen lang elke dag 1 oefening.
- Houd minimaal vol totdat u de tien minuten gehaald heeft. Deze 10 minuten grens staat op de cd.
- Voordat u de cd afspeelt zorg dat u rustig zit in een ontspannen houding, liefst met een zo natuurlijk mogelijk rechte rug. Houd uw benen recht onder u en uw handen in uw schoot of laat ze rusten op uw dijbenen.
- Iedereen heeft hinder van opkomende gedachten, gevoelens etc. Merk ze bij uzelf op, bekritiseer uzelf niet hiervoor en keer terug tot waar u gebleven was.
- Krijgt u tijdens de meditatie last van jeuk of moet u niezen, krab dan even of snuit uw neus. Dat is de snelste manier om met uw aandacht weer terug te kunnen keren bij de oefening.
- Soms gebeurt het dat tijdens de meditatie pijngevoelens opkomen. Vaak ontstaat dit omdat er al voordat u begon een verhoogde spierspanning was, maar doordat u er niet op lette kon u de pijn wegdrukken. Meditatie maakt u bewuster van de behoeften die uw lichaam stelt. Sta bij zo’n pijn dan bewust stil. Wat voelt u precies aan ongemak? Richt uw ademhaling op die pijnplek en stel u voor dat u met iedere inademing ontspanning naar die plek ademt. Met elke uitademing stelt u zich voor dat u stukjes van de pijn meeneemt. Al snel zult u merken dat de pijn minder wordt of verdwijnt.
- Zorg dat u niet gestoord wordt. Trek u terug op een stille plek in het huis en vertel uw huisgenoten dat u even niet gestoord wilt worden.

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
  • PostNL pakketservice
  • GLS pakketservice
  • DPD pakketservice
  • Ideal betalingen

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief
Aanmelden
© 2008 - 2021 De Blauwe Maan | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel